Jemput masuk....

Sunday, March 20, 2011

Tugasan

Situasi 38 ( 16 Mac 2011, Rabu )

Aku bersiap untuk ke Kolej Harun Aminurashid, KHAR kerana ada perbincangan kumpulan. Kami membuat tugasan Sematik berkumpulan daripada jam 10.00 pagi hinggalah jam 5.00 lebih. Kami bertungkus -lumus di bawah Blok 3 bagi menyiapkan tugasan berkumpulan yang diberikan. 

Oleh sebab penat dan letih, berlaku juga sedikit masalah dalam kumpulan aku, tetapi kami masih dapat mengawalnya. Ada jugak rakanku yang sudah mula bercakap seperti ingin marah tetapi sebenarnya itu adalah pengaruh emosi sahaja. Mungkin masing-masing tengah penat membuat tugasan tersebut. Seharian bersama mereka sangat berbaloi kerana kami berjaya menyiapkan tugasan tersebut dan dapat dilihat kerjasama yang diberikan antara ahli kumpulan. Kerjasama sangat penting, kerana tanpa kerjasama sudah pasti tugasan tersebut tidak dapat disiapkan dengan lancar. 

Tugasan kami berkaitan dengan kata ganti nama diri dalam dialek Kelantan, Kedah dan Sarawak. Kami perlu membuat perbandingan makna sama ada kata ganti nama diri yang digunakan adalah sama atau tidak dari segi sebutan, ejaan dan makna.Inilah contoh perbezaannya;  


Jenis
Bahasa Melayu standard
Dialek Kelantan
Dialek Kedah
Dialek Melayu Sarawak
Diri Pertama





-          Saya
-          Aku

-          Beta
-          Hamba
-          Patik
-          Kami


-          Kita
-          Sayo
-          aku
-          kawe
-          beta
-          ambo
-          patik
-          sek aku/ awok aku/ puok aku
-          sek kito/ awok kito/ puok kito
-          saya
-          aku

-          beta
-          hamba
-          patik
-          kami


-          kita
-          sayak
-          akuw

-          Beta
-          Hamba
-          Patik
-          Kamek


-          kita
Diri Kedua
-          Anda
-          Awak
-          Engkau/kau
-          Kamu

-          Kalian
-          Mu
-          Awok
-          Demo


-          Demo semo/ mu semo/ awok semo
-          Sek mu/ awok mu

-          Cheq / mika
-          Hang
-          Hangpa/ moha/ kamu
-          Hangpa


-          Kauw
-          Kauw
-          Kitak
Diri ketiga
-          dia / ia
-          beliau
-          mereka
-          dio / yo
-          beliau
-          sek dio/ awok dio/ puok dio/ demo tu
-          dia/ ia/ nya
-          beliau
-          depa / mereka
-          nya

-          mereka

No comments:

Post a Comment