Jemput masuk....

Sunday, March 20, 2011

Gunung Lang

Situasi 35 ( 13 Mac 2011, Ahad )




Kami sekeluarga telah ke Gunung Lang, Ipoh, Perak. Perjalanan hanya mengambil masa lebih kurang 20 minit sahaja daripada rumah Kak Long di Tanjung Rambutan. Kami membawa abah bersiar-siar memandangkan sudah berkumpul semuanya di rumah Kak Long kerana semalam adalah hari pertunangan Abang Pian. 

Kami menaiki bot untuk menyeberang ke taman di sebelah sana. Terdapat ramai pelancong daripada luar datang ke taman rekreasi tersebut,. Keadaan di situ penuh sesak dengan kehadiran para pelancong luar. 

Aku telah mengambil peluang untuk bergambar dengan salah seorang pelajar dari negara Thailand. Dia telah melanjutkan pengajian di sebuah institusi pengajian di Ipoh. Pada mulanya aku keliru sama ada hendak bercakap bahasa Melayu atau bahasa Inggeris. 

Aku : Excuse me, can I take picture with you?
Dia : Sure.
Aku : Can you speak in Malay?
Dia : Yes, I can. Saya belajar kat sini. Saya dari Thai. Saya ada belajar bahasa Melayu.
Aku : Ooo...fasih juga kamu berbahasa Melayu.
Dia : Bahasa Melayu senang dipelajari. Saya banyak berkomunikasi dengan orang Melayu.

Melalui perbualan tersebut, kita dapat lihat bahawa bahasa Melayu senang dikuasai walaupun bukan berasal dari keturunan Melayu. Buktinya, pelajar Thai tersebut sangat fasih berbahasa Melayu dan dapat menjawab soalan aku dengan lancar. 



Gambar hiasan

Adik Awie
Abang Pian

Gambar Hiasan

No comments:

Post a Comment