Jemput masuk....

Wednesday, February 9, 2011

Sayangi Sesama Makhluk...

Situasi 4 ( 19 Januari 2011,Rabu

Sebuah lagi kisah yang agak menarik bagiku. Aku tinggal di Kolej Aminuddin Baki di Blok E303 bersama lima orang sahabat dari program Pendidikan Islam. Mereka saling menasihati antara satu sama lain. Kami hidup berdasarkan tolak ansur dan saling memahami. 

Satu perkara yang sudah menjadi kebiasaan dalam hidup kami ialah kehadiran kucing ke rumah kami. Kucing selalu datang ke rumah kami tidak kira masa. Itu yang membuat kami hairan. Persoalan yang bermain dalam fikiran kami ialah kenapa kucing tersebut tidak pula ke rumah orang lain? Mungkin kerana kami selalu melayan dan memberi makan kucing tersebut. Kami tidak sampai hati melihat kucing tersebut kelaparan. Jika ada makanan yang lebih, kami akan berikan kepada kucing tersebut. "Daripada kita membazir,lebih baik kita sedekahkan. Lagipun membazir itu amalan syaitan."  itulah antara kata-kata sahabatku.

Pada malamnya, aku keluar untuk menjemur kain di luar. Aku melihat lucing tersebut sedang dihalau oleh salah seorang penghuni blok ini. pelajar tersebut memukul kucing tersebut dengan penyapu. Mungkin kerana kucing tersebut telah mencuri lauk mereka. Tidak sampai hati aku melihat keadaan tersebut. Aku kesian melihat kucing tersebut yang lari kesakitan.

Kemudian aku menghampiri pelajar tersebut lalu menegurnya,

Aku: Kenapa tu?
Dia : Ntahla, kucing ni ha,masuk rumah saya. Nak mencuri lauk la tu.
Aku: Kenapa pukul kucing tu? kesian dia saya tengok.
Dia : eh...awak ni menyibuk jer. kalau kucing tu masuk rumah awak pun sama ja kan. Awak ni xpayah tunjuk baik la. kalau curi lauk awak,awak pukul gak.siap pijak-pijak lagi kot. hmmm tunjuk baik konon.

Itulah dialog aku dengan pelajar tersebut. 

Ulasanku : Kasar juga bahasa yang digunakan sedangkan niatku hanya ingin menegur sahaja. Tidak salah sekiranya dia menjawab dengan bahasa yang lebih baik. Bukankah Kucing juga mempunyai perasaan. Kita perlu saling membantu, bukan sahaja sesama manusia sahaja malah dengan haiwan juga. 
 
Buat renungan bersama :

Salah seorang diantara mereka yang baru masuk Islam bertanya kepada temannya, “Kenapa Syekh kita yang telah berpulang ke rahmatullah itu diberi gelar “Abu Hurairah” (bapak kucing)? Si temannya itu menjawab, “Di waktu jahiliyah namanya dulu Abdu Syamsi, dan tatkala memeluk Islam. Ia diberi nama oleh Rasulullah saw dengan nama Abdurrahman. Ia sangat penyayang kepada binatang, dan ia mempunyai seekor kucing, yang selalu diberinya makan, digendongnya, dibersihkannya dan diberinya tempat berteduh. Kucing itu selalu menyertainya kemanapun ia pergi seolah-olah baying-bayangnya. Itulah sebabnya ia diberi gelar “Bapak Kucing”.







Yusri mengambil gambar kenangan
Gelagat Nor  bersama kucing cumil

No comments:

Post a Comment