Jemput masuk....

Wednesday, February 9, 2011

Pergaulan Bebas...

Situasi 5 ( 20 Januari 2011, Khamis)

Hari Pertama Hari Terbuka  Kolej Za'ba, aku  sempat berlegar-legar menyaksikan ramai siswa/i memberi  sambutan terhadap acara dan program-program yang dilaksanakan. " Memperkasa Ilmu Merekayasa Kepimpinan " begitulah motto yang dicipta oleh JMK Kolej Za'ba berbentuk ilmiah dan mempunyai daya tarikan tersendiri sedikit sebanyak mecipta rasa kebersamaan antara Kepimpinan Kolej Za'ba bersama siswa/i UPSI selama empat hari berturut-turut.

Perkara yang ingin disentuh ialah situasi pada waktu malam. Kebanyakannya ramai pengunjung yang datang pada waktu malam. Ada yang datang secara berpasangan antara lelaki dan perempuan dengan menaiki motosikal bersama-sama. Ini menunjukkan tidak ada batas dalam pergaulan mereka yang tidak mempunyai ikatan yang sah di sisi agama. Teringat pula pada kata-kata ustaz " lebih baik sentuh babi (khinzir) dari kita sentuh anak orang atau perempuan yang bukan muhrim kita". Betapa hinanya perbuatan tersebut. Ini kerana ia boleh mendorong kepada perbuatan zina. Ada pula yang berpegangan tangan semasa berjalan-jalan sekitar gerai jualan. Kebanyakan pengunjung terdiri daripada pelajar UPSI,dan ada juga dari pihak luar. 

Ulasanku : Kita bukan menyalahkan kepada Hari Terbuka tersebut, malah menyokong segala aktiviti yang dilakukan dan tidak dinafikan yang aktiviti tersebut sangat baik. Tetapi kita haruslah pandai menjaga batas pergaulan dan menjaga maruah diri semdiri. Sekiranya pandai menjaga diri, ke mana pun kita pergi nescaya kita tidak akan melampaui batas. 

Antara gambar aktiviti yang dijalankan :

 

 








 

No comments:

Post a Comment