Jemput masuk....

Friday, February 18, 2011

Bahasa Kita..

Situasi 10 (26 Januari 2011, Rabu)


Kini, semakin ramai dalam kalangan anak Melayu kita yang mula melupakan adat-adat dan sopan santun dalam berbahasa.


Situasi ini berkaitan dengan bahasa mengejek yang digunakan secara terangan antara dua pihak yang aku dengar sendiri di kawasan pekan Tanjung Malim.


Hari ini,aku tidak mempunyai kuliah. Jadi aku telah ke pekan untuk membeli barangan rumah di Grand Union. Selepas keluar dari Grand Union, aku terdengar komunikasi antara dua pihak.


Individu A : Kau ni ibarat lalang ditiup angin,ikut ja apa bos kau kata. Ni la aku kata, law kau tak bercakap,nampak bodoh,law kau bercakap,memang bodoh pon.


Individu B : Ntah la..


Ini menunjukkan komunikasi antara dua orang sahabat yang negatif. Ini kerana bahasa yang digunakan oleh individu A ialah bahasa mengejek, dia telah mengejek individu B. 


Ulasan : Sepatutnya individu A menasihati individu B dengan bahasa yang sopan dan baik. Tetapi dalam situasi di atas, individu A telah menggunakan bahasa mengejek. Bahasa mengejek ialah bahasa yang mengata seseorang dengan perkataan yang tepat tetapi dengan gaya yang mengajukkan keburukannya. Kita seharusnya menggunakan bahasa yang baik dan sopan apabila berkomunikasi dengan sahabat kita ataupun orang lain.

No comments:

Post a Comment