Jemput masuk....

Monday, January 17, 2011

Situasi 1 (16 Januari 2011)

Keadaan sesak di KL Sentral
Aku telah bercadang untuk melawat keluarga kakakku, Kak Wanie di Bandar Sunway pada hari Sabtu,15 Januari 2011. Perjalanan mengambil masa lebih kurang dua jam dari Tanjung Malim ke Bandar Sunway. Aku menaiki KTM Komuter. Dalam perjalanan akan berlakulah pertukaran Komuter di Rawang dan KL Sentral.

Satu peristiwa yang telah menimbulkan kemarahan dalam hatiku apabila berlakunya tolak menolak semasa ingin menaiki Komuter di KL Sentral. Keadaan di situ penuh sesak. Situasi yang menyedihkan apabila mereka terus-terusan menolak antara satu sama lain sehingga menyebabkan seorang warga tua telah terjatuh. Namun mereka tidak menghiraukan apa yang telah terjadi. Melihat keadaan itu aku terus mengatur langkah menuju kearah nenek tersebut lalu menolongnya untuk bangun.

Persoalannya di sini : Tidak wujudkah belas kasihan dan disiplin dalam kalangan  penumpang tersebut?

Kritikan aku : Sepatutnya wujud tolak ansur dan disiplin dalam kalangan mereka. Apa salahnya naik seorang demi seorang. Mereka juga sepatutnya melatih diri untuk berdisiplin dan tidak berebut semasa menaiki Komuter tersebut sehingga telah menimbulkan sikap pentingkan diri sendiri. Mereka sepatutnya dahulukan warga tua dan menghormatinya. Tidak salah sekiranya kita menanamkan sikap menghormati antara satu sama lain dan saling menyayangi. Sekiranya sikap ini dapat dipupuk, kemungkinan nenek itu tidak akan terjatuh dan dapat naik dengan selamat. Inilah yang perlu dijadikan pengajaran kepada kita. (",)

No comments:

Post a Comment